Car Executieve functies
Executieve functies zijn vaardigheden die je nodig hebt om te kunnen slagen in het leven: op school, in je werk, in relatie tot anderen en in je persoonlijke contacten. Het kind leert van jongs af aan zijn gedrag te sturen zodat het grip heeft op zijn gedrag en handelen.
Executieve functies zijn een betere voorspeller voor schoolsucces dan de intelligentie.
Tijdens de begeleiding worden de gedrags- en denkvaardigheden vergeleken met de onderdelen van een AUTO zodat je kind ‘chauffeur wordt van zijn eigen auto en voorzicht rijdt’.
- Is je kind snel afgeleid door de omgeving?
- Vergeet je kind spullen of raakt het spullen kwijt?
- Kan je kind onthouden wat hij moet doen na uitleg?
- Heeft je het vermogen om zonder te dralen te beginnen?
- Heeft je kind moeite met het vasthouden van aandacht?
- Hoe gaat je kind om met winnen en verliezen?
Hoe werkt het?
Na de aanmelding nodig ik je uit voor een kennismakingsgesprek. Je kind is hierbij uiteraard van harte welkom. We bespreken wat jullie wensen en verwachtingen zijn. Als de hulpvraag helder is, stel ik een plan van aanpak voor. En dan gaan we snel beginnen.
- Gedrags- en denkvaardigheden
- Organisatie
- Planning
- Werkgeheugen
- Tijdmanagement
- Taakinitiatie
- Flexibiliteit
Ouders
Tegenvallende schoolprestaties worden bij veel kinderen veroorzaakt door zwakke executieve functies. Het brein is in ontwikkeling tot in het twintigste levensjaar. Tot die tijd staat het in de steigers en verandert het constant.
Het versterken van zwakke executieve functies is in de kindertijd- en adolescentie een stuk gemakkelijker dan op latere leeftijd. Het brein is niet statisch en af maar plastisch en volop in ontwikkeling. Door tijdig te signaleren kunnen kinderen en jongeren geholpen worden bij het versterken ervan.
De ontwikkeling van goede executieve functies leidt door coaching en spel tot betere leerresultaten, zelfvertrouwen en draagt bij tot toekomstige successen, zowel in werk als privé. Het zijn vaardigheden voor het leven.
In de prefontale cortex van ons brein bevinden zich de executieve functies. Het zijn er 11 en deze worden vergeleken met een auto:
- Organisatie (APK)
- Plannen en prioriteiten (route)
- Werkgeheugen (navigatie)
- Tijdsmanagement (klok)
- Taakinitiatie (motor)
- Metacognitie (spiegel)
- Cognitieve flexibiliteit (stuur)
- Reactie inhibitie (rem)
- Zelfregulatie (toerenteller)
- Volgehouden aandacht , focus, concentratie (motor)
- Doelgericht doorzettingsvermogen (finish)
Basisschool ouder
Met een doortastende en ervaren aanpak komt Anne-Marie al snel en in goed overleg met een werkplan dat naadloos aansluit op de hulpvraag. Door haar betrokkenheid en open blik weet ze bovendien al snel de vertrouwensband op te bouwen die nodig is om snel resultaat te boeken en fijn samen te werken. Jesse voelde zich bij Anne-Marie meteen thuis, zijn zelfvertrouwen op leergebied is met sprongen vooruit gegaan en plannen gaat hem stukken beter af!
Basisschoolleerling
Bedankt dat je me hebt geholpen. Jouw uitleg snapte ik heel goed. Ik heb nu zelfs zin in de eindcito!
Basisschoolleerling
Het was heel fijn bij Anne-Marie. Ik heb veel geleerd en ze is lief en legt heel duideijk uit. Ik ben blij met de tijd met haar. Na de zomer ga ik naar de middelbare school en dat is wel spannend maar ik denk dat ik het nu wel kan. En als het niet lukt dan kan ik altijd terug komen en dat is heel fijn om te weten.
Basisschoolleerling
Het was een leerzame en leuke tijd en dank je wel voor het drinken en lekkers elke keer. Anne-Marie is een topper!
Basisschool ouder
J. zit weer in de lift dankzij de intensieve en voor M. gezellige begeleiding! Ze voelt zich weer prima en functioneert met vertrouwen in zichzelf.
Basisschool ouder
P. heeft het heel prettig gevonden bij Anne-Marie. Niet voor niets zijn de resultaten boven verwachting! Mede dankzij haar inzet, enthousiasme en vakkennis hebben wij het volste vertrouwen in een mooie ontwikkeling van P.
Basisschool ouder
1000x dank voor jouw engelengeduld, je warmte en veiligheid en alles wat je voor mijn dochter en mij betekend hebt. Door jou bleef S. geïnspireerd en gemotiveerd. Vol vertrouwen gaan we verder. We weten je te vinden…
Basisschool ouder
Heel erg bedankt voor de super leezame samenwerking met I. Naast de kennis is ook haar zelfvertrouwen enorm gegroeid en dat laatste is onbetaalbaar.
Basisschoolleerling
Het gaat heel goed op school maar niet leuk dat ik nu moet stoppen bij jou. Ik ga je heeeeel erg missen!